[hjalp] Råd om installation av Ubuntu

Cristian Ionescu-Idbohrn cii at se.linux.org
Fre Nov 27 14:35:13 CET 2009

Jag använder inte ubuntu, utan debian (som ubuntu baseras på).  Dina
frågor är ganska generella.  Nedan finner du några svar.

On Thu, 26 Nov 2009, Carl-Erik Strandberg wrote:

> Fråga 1. Kan jag göra all partitionering från installeraren från
> Ubuntu-CD-en eller bör jag först fixa till partitionerna med en
> separat partitionerare? Jag har GParted på en direkt-CD.

Det spelar ingen störe roll.  Använd den metoden du känner dig mer
trygg med.

> Fråga 2. Bör jag ta bort NTFS-partitionen (D-disken) från disk 2
> innan jag startar Ubuntu-installationen?

Ja.  Det börjar du med i samband med partioneringen (se ovan).

> Fråga 3. Börjar Windows bråka efter installationen då D-disken
> försvunnit?

Det kan jag inte svara på.  Jag använder bara linux och bsd (på
enstaka burkar).

> Bör jag (om möjligt) koppla ifrån D-disken från Windows innan
> installationen?

Det är kanske bäst.

> Jag har tittat lite på Ubuntu’s installationsråd och ämnar lägga
> swap, root och home på separata partitioner med ca halva hårddisken
> (30 GiB) för home.

Verkar vettigt.

> Fråga 4. Hur stor swap-partition är lämplig? Som sagt, mitt
> primärminne är 1 GiB?

Minst 1Gb, ta 2Gb (så du kan göra 'suspend to disc).

> Fråga 5. Finns det något, som kan gå fel med installationen av
> boot-laddaren, med hänsyn till att den ska finnas på disk 1, medan
> systemet (Ubuntu) ska finnas på disk 2?

Det finns alltid "något, som kan gå fel".  Men i det här fallet borde
de klara sig utan fel.  Jag låter någon annan som har egna
erfarenheter ge ett mer definitivt svar :)

Jag hade nog passat på och raderat första hårddisken också, i samband
med det här :)

Lycka till,

--
Cristian