[hjalp] En liten oanvänd area på disken

Erik Wahlund regadmin at us.uu.se
Mon Nov 30 19:33:56 CET 2009

Om du har låtit MSWindows partitionera disken så kan det bli en
oallokerad stump i slutet som används om man använder det som MS kallar
"dynamiska volymer".

Läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Disk_Manager
Ungefär mitt på sidan, under "Basic volumes and dynamic volumes" står
det lite om det här partitionsfragmentet. MS har en knippe KB-artiklar
om dynamiska volymer, men jag har inte sett just den här informationen
någonstans hos dem.

Det finns säkert situationer när man har nytta av dynamiska volymer, men
  det ser ut som om man låser disken mycket hårt till MS Windows och
frågan är om det är nån bra idé om man vill kunna köra andra OS på samma
disk (antagligen inte -- nån annan vet kanske mer om det).

E.