[hjalp] en fundering kring programinstallation

Robin Rosenberg robinr at se.linux.org
Tors Jan 21 14:23:48 CET 2010

fredagen den 8 januari 2010 20.12.58 skrev  niclas jacobsson:
> Tack för svaret.
> Men konfigurationsfilerna kan väl ändå få samma namn? Vad jag nog
>  egentligen undrar är om det finns någon organisation eller något som styr
>  var saker och ting skall installeras och heta eller är det helt enkelt
>  vilda västern? Om man håller sig till apt-systemet vid av- och
>  installation, har man då en hög stabilitet? Var kan en lekman som jag läsa
>  mer om detta?

I teorin är det vilda västern. Det finns ingen som säger vad ditt program eller
dess filer får heta. Detta brukar inte vara ett problem ändå eftersom folk inte
brukar använda samma namn som nåt annat program. Om en kollision uppstår
så har man ett problem som man får lösa på nåt sätt.

För program som installeras via ett paketsystem som t.ex. RPM så finns ett
visst skydd. RPM kommer att vägra installera två program som använder exakt
samma filnamn. Linuxdistar brukar då döpa om filer i ett paket till något annat
namn.  På lite sikt får nåt av programmen byta namn. T.ex. fanns det ett tag
två Git. En var en versionshanteraren Git och den andra en verktygslåda kallad
GNU Interactive Tools vars huvudprogram hetter just git. Det dominerande
programmet vann och GNU Interactive Tools bytte paket- och programnamn till
gnuit och lugnet rådde över planeten igen.

Ett vanligare problem är att man vill ha två versioner av samma program
installerade. Det löses i regel genom att man lägger till ett suffix på filer
eller kataloger, t.ex. postgres8.3 för att skilja det från standardnamnet
postgres.

Vissa namn är upptagna via POSIX och andra standarder.

-- robin