[hjalp] Html

Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Sön Juni 6 11:14:52 CEST 2010

sön 2010-06-06 klockan 01:09 -0700 skrev Jan-Erik Vallin:
> Hej alla, dags att snickra en hemsida.
> Vore tacksam för tips om lämpliga program, på en inte för "hög" nivå.
> Jag kör Ubuntu, 9.10, hyfsat datorvan men ingen hacker.
> Har inte skaffat plats till den ännu - har ni bra erfarenheter av något web hotell är jag tacksam för tips ?

Jag personligen gillar Drupal, som är en ganska avancerad
applikationsserver som installeras på servern. Ett annat program som får
goda vitsord är Wordpress, installeras även det på servern. Båda hittar
du i programarkivet.

Vill du ha full handlingsfrihet och installera vilka program du vill
precis som du gör på din klientdator så skall du titta på VPS-lösningar
som levereras med Ubuntu, t ex GleSYS där du betalar per timme och hur
mycket resurser som du behöver (ramminne, disk, bandbredd, cpu:er etc).
Du har större handlingsfrihet men får även större eget ansvar för drift
och säkerhet med denna typ av lösning. Denna typ av serverlösning kostar
också från några tior mer i månaden än vanliga enkla webbhotell, se
nedan.

Vill du bara rita fasta HTML-sidor (inte ha några program på
serversidan) så finns det bland annat
http://www.kompozer.net  (finns i programarkiven) Du kan även bygga ut
Firefox med extra finesser som underlättar arbetet och felsökning t ex
firefox-webdeveloper och firebug (även dessa i programarkiven).

Har du fasta HTML-sidor och ingen programvara på servern så ställer det
låga krav på webbhotellet, du kan välja one, surftown, loopia, binero
eller vad som. Se bara upp med webbhotellets kontrollpanel (har
historiskt råkat ut för kontrollpaneler som bara fungerar med Internet
Explorer 6). Denna typ av webbhotell är mycket billiga men ger dig
oftast inte den kontroll som du vill ha om du skulle vilja ha program på
serversidan.

http://www.idg.se/2.1085/1.198072/webbhotellstestet+2010

/Anders