[hjalp] färglös skärm ibland

Anders Wallenquist aw at kreawit.se
Tis Okt 12 09:32:55 CEST 2010

mån 2010-10-11 klockan 13:00 -0700 skrev Jan-Erik Vallin:
> Tackar för tipsen. Har undersökt kontaktdon mellan skärm och PC -  och dom ser fina ut.  Troligare att den får jobba hårt ibland, det är ju ganska många fönster på gång.
> Men - om man har en massa minimerade fönster - kan det också belasta PC ?

Ja, allt du har igång på datorn tar resurser. Om det är så att endast
ett fönster blir grått så lutar det åt att systemet signalerar att du
måste vänta. Faller en färg bort och datorn i övrigt fungerar som den
skall lutar det åt kontakter.

System / Administration / Systemövervakaren ger dig en bra bild över hur
datorns resursanvändning ser ut. Här kan du se om det är enskilda
program som stjäl minne eller processorkraft eller om det är mängden
program. För mig är det ofta flash som fått fnatt och stjäl både minne
och processor. Minns inte på rak arm vad den processen heter men den är
ofta knuten till Firefox. Det går att sortera processerna efter både cpu
och minnesutnyttjande. Man kan tillfälligt stoppa och även slänga ut
processer man inte vill ha längre.

Botemedlet (om flash är boven) är då att stänga allt som har med Firefox
att göra och installera en ad-blocker / flash-blocker och bara använda
flash sparsamt, t ex You-tube. Det verkar finnas mängder av illa skrivna
flash-program / annonser som kan trigga fram problem i Flash-pluginen
till Firefox / Chrome / Epiphany.

En annan potentiell bov är växlingsutrymmet, behöver systemet använda
växlingsutrymmet beror det på att det är för lite ramminne i datorn och
att den kompenserar detta med den lååångsamma disken. Använd bara
växlingsutrymmet som reserv och en möjlighet att stänga onödiga program
utan att datorn kraschar eftersom allt blir långsamt då det används.

Har du lite diskutrymme så kan även det ge konstiga effekter. Du kan
även se om något av dina filsystem tagit slut i Systemövervakaren.

Systemövervakaren har en även en pendang i form av en panelapplet som
gör att du kontinuerligt kan se resursutnyttjandet i form av små
tumnagelsstora grafer.

/Anders W