[hjalp] parttionera widnows 7 dator med debian

Patrik Strömberg patrik.stromberg at live.se
Fre Apr 29 10:30:02 CEST 2011

Hej!

Jag har gjort så här när jag haft dual-boot system igång...

1) Tanka ner och bränn PartEd-Magic's boot-CD:
http://partedmagic.com/download.html

2) Starta datorn med Windows-skivan och lägg in Windows, se till att
du har en "färdig" installation innan du går vidare.

3) Starta datorn från Part-Ed-Magicskivan och använd GpartEd där för
att krympa Windows installationen och ge plats åt Linux.

4) Start installationsskivan för Linux och ange att du vill använda
det tomma utrymmet på disken för Linux-installationen.

Kommentarer:
Viktigt att följa ordningen: Windows - Linux, då Windows boothanterare
raderar Grub / Lilo och det är ett mickel att få det att funka igen.

Den som vill vara "hard-core" kan börja med att bygga partitoinerna
för allt färdigt innan man kör Windows-installationen men det är lite
överkurs för kontroll-freaks.

Min disk på en laptop, Window 7 / Ubuntu 10.10, ser ut så här, och den
layouten lade jag innan jag installerade Windows 7:

/boot (EXT4)
Windows-partitionen (NTFS)
/ (EXT4)
/home (EXT4)