[hjalp] Windows 7 svår att ersätta

Anders S Lindbäck vetgirig at kunskapssamhallet.se
Mon Aug 1 21:11:47 CEST 2011

On 08/01/2011 07:49 PM, Jan-Erik Vallin wrote:
> Hej '
> Köpte en emachine E442, på MediaMarkt, tänkte ersätta Windows 7 med Ubuntu.
> Skaffade en skiva från www linuxcd org med Ubuntu 11.04 Desktop DVD Live-Install Disc, 64 bit ( x86_64).
> Processorn är en AMD V140.
> Har provat att installera som tidigare gånger, då med andra datorer (32 bits) och med XP förinstallerat.
> Tidigare har jag alltid kört enbart Linux. Men har nu även provat att lägga Linux "bredvid" Windows 7an.
> Helst kör jag enbart Linux givetvis : )
> Men jag hamnar gång på gång i återvändsgränder - 7an verkar helt skottsäker.
> [...]

Du kan väl köra Linux som Live-CD - dvs starta datorn med DVD skivan i så den kör det
programm som ligger där - dvs Linux ?

Om det inte fungerar så måste du gå in i datorns BIOS och tala om att du vill starta
från din DVD-spelare så den kör linux från den före den startar Windows 7 från hårddisken.

I uppstarten av din dator så står det vilken knapp du skall trycka på för att komma in i bios.
Sedan får du kolla runt i bios var det står vilken enhet datorn starta upp från (engelska boot)
och där lägga till DVD-enheten.

Då Linux kör från skivan så blir det väldigt långsamt. Men du kan använda det för att
få igång Linux på din dator.

Sedan så när du sett att det verkar fungera så kan du välja att installera Linux på hårdisken
så kan den hjälpa dig att installera det på din dator.

Linuxinstallationen borde sedan gå smidigt.

--
Anders S Lindbäck, http://kunskapssamhallet.se/