[hjalp] skype-linux

Tore Ericsson tore.ericsson at telia.com
Tis Feb 15 20:56:43 CET 2011

Från "Karl-Johan Pelo" <aspel at comhem.se>
2011-02-15 19.33.42 [[hjalp] skype-linux]:
> Hej alla Linux vänner!
> Köpte en ny HP Paviljong6 som jag installerade Mint-Debian OS i.
> Fungerar helt fantastiskt. Har använt Debian i många år nu, men i den
> här lapp-tops versionen kan jag inte få Skype att fungera. Har barn och
> barnbarn utomlands som jag vill kunna se och prata med på Skype.
> Min fråga; kan jag få tips om ett Linux OS där Skype fungerar.
> Tacksam för alla svar.
>
> Karl-Johan Pelo

Mitt exempel:
Skype i Kubuntu Lucids programförråd (Skype 2.1) fungerar (Lucid = Ubuntu
10.04.2 LTS). Ett aber dock: Av olika skäl kör jag Alsa i stället för
Pulseaudio. Kan ha betydelse till en förrådsversion som inte är purfärsk.

Jag har alltid fått Skype att fungera med Ubuntu, men nästa gång kan man
kanske stöta på att teknikuppgraderingarna är i otakt. Dock finns såpass många
som kör Ubuntu, att det är osannolikt att man inte hittar problemets lösning
på nätet.

Tore