[hjalp] Råd för installation av Linux på dator med två hårddiskar

Carl-Erik Strandberg carl-erik.strandberg at friafunderingar.se
Fre Juli 15 01:17:18 CEST 2011

Hej

Jag söker lite råd för installation av Linux Mint 11 på min dator.
Jag har kört den från DVD och den verkar fungera helt OK på min dator.

*Förutsättningar:
*
Jag har en dator med två hårddiskar, vilka jag fortsättningsvis kallar
sda och sdb.
Jag tänker köra Linux Mint som mitt enda operativsystem på datorn (inget
Windows).
Jag tänker först ta bort alla partitioner från båda mina hårddiskar,
innan jag börjar installationen.

Om jag nu installerar Linux Mint på min dator, förmodar jag, att den
installerar sig på sda och lämnar sdb orörd.
Stämmer detta eller hjälper installationen mig att även ta sdb i bruk?
Om inte så tänker jag partitionera sdb till ext4, för att kunna använda
den för diverse användardata.

*Nu till mina frågor:
*
Hur kommer min disk sdb att uppträda i filsystemet?
Kommer den att ligga under /media eller under någon annan monteringspunkt?
Kan jag påverka var den ska uppträda, alltså dess monteringspunkt?

Med vänlig hälsning
Carl-Erik