[hjalp] ***SPAM*** Råd för installation av Linux på dator med två hårddiskar

Anders Wallenquist aw at kreawit.se
Fre Juli 15 12:55:31 CEST 2011

fre 2011-07-15 klockan 01:17 +0200 skrev Carl-Erik Strandberg:
> [...]
>
> Om jag nu installerar Linux Mint på min dator, förmodar jag, att den
> installerar sig på sda och lämnar sdb orörd.
> Stämmer detta eller hjälper installationen mig att även ta sdb i bruk?
> Om inte så tänker jag partitionera sdb till ext4, för att kunna använda
> den för diverse användardata.
>
> *Nu till mina frågor:
> *
> Hur kommer min disk sdb att uppträda i filsystemet?
> Kommer den att ligga under /media eller under någon annan monteringspunkt?
> Kan jag påverka var den ska uppträda, alltså dess monteringspunkt?

Du har tre möjligheter:

1) installera som vanligt på sda, använd "diskverktyget" för att
formattera och montera sdb-disken på lämplig plats i filsystemet efter
installationen. Om du inte explicit talar om var den skall monteras så
dyker den upp under /media. Denna metod är ganska rättfram även för en
ovan Linux-användare men är svårare om du t ex vill använda sdb för /var
eller /home-katalogen eftersom du måste flytta gamla data.

2) Välj manuell installation (förutsätter att mint behållit Ubuntus
installationsprogram) här kan du formattera och partitionera båda
hårddiskarna och välja var du lägger dina partitioner t ex /home på sdb.
Fördelen med denna metod är att du uppfattar de båda diskarna inom ramen
för samma filsystem som är brukligt i Linux/Unix-världen.

3) Välj manuell installation och lägg samman diskarna antingen via LVM
(Linux Volume Managment) eller Raid 0. Med LVM kan du enkelt skapa och
administrera (utöka, minska, lägga till nya) partitioner och addera nya
diskar över tiden. Diskytan och partitionerna blir oberoende av var dina
hårddiskar börjar/slutar. Programmet system-config-lvm är ett trevligt
administrationsprogram för LVM. Raid / LVM passar bra för den som är
lite varm i kläderna när det gäller linux och diskhantering. Fördelen
med denna metod är att systemet blir oberoende av vilka diskar du har,
över tiden kan du lägga till och byta ut diskar utan att knappt starta
om systemet, ändå minde behöva installera om något. Du kan skapa
ögonblicksbilder och öka prestanda / säkerhet med redundans.

Själv använder jag LVM på många av mina maskiner, servrar och datorer
hemma. Vardagsrumsdatorn med husets musik, konverterade DVD-filmer och
familje-bilder/film har rullat i fem år utan ominstallation och knappt
omstartad, men fyra diskar med 360GB har blivit tre om lite drygt 4TB
genom åren. Familjebilderna ligger på partitioner med redundans medan
DVD-filmer med DVD-skivorna på vinden ligger på partition utan. Givetvis
tog LVM sina rundliga timmar att flytta GB-partitioner från gamla 1TB
diskar när de ersattes med 2TB-diskar, men det var skönt att systemet
gjorde det automagiskt och att slippa installera om något. Däremot är
alla ursprungliga partitioner fortfarande ext3 eftersom ext4 inte fanns
när de skapades. LVM kan också användas ovanpå raid. Filsystemet btrfs
är en uppstickare som kan leverera mycket av de finesser LVM har, har
börjat testa på några bärbara och stationära maskiner.

/Anders W