[hjalp] avbruten surfning

Mattias Ohlsson mattias.ohlsson at inprose.com
Mon Sep 19 10:11:36 CEST 2011

> Tyvärr blir jag gång på gång "bortkopplad" , fruns dator med Windows +
> Firefox  klarar sig utan dessa avbrott.

På vilket sätt blir du bortkopplad? Kör du trådlöst eller via kabel?

Det kan vara många saker som felar
(http://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen). T.ex. om du kör WLAN, ser
du att datorn tappar kontakten vid nätverksikonen?

Ett enkelt test du kan göra för att testa en bit i taget är att pinga
din gateway när du har problem. Om den svarar vet du att datorn har
någon form av kontakt i alla fall.

Om du inte vet adressen till din standard-gateway (adressen till din
bredbandsdelare/"router") kan du skriva "route -n" i en terminal. Du
får då fram något som ser ut som detta:

# route -n
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
0.0.0.0         192.168.1.1     0.0.0.0         UG    0      0        0 eth0

Standard-gateway är gateway-adressen som står på raden med 0.0.0.0 i
början (192.168.1.1 i mitt exempel).

PInga gör du genom att skriva "ping ip-adress" (i mitt exempel "ping
192.168.1.1").

Du kan även testa att pinga en adress ute på internet (8.8.8.8 är en
fin adress som tillhör Google). Om det fungerar kan det t.ex. vara
problem med DNS. Som sagt, testa en bit i taget och återkom.

Vänliga hälsningar,
Mattias Ohlsson
Inprose - inprose.com