[hjalp] Kortläsare för Telias e-legitimation på kort för USB-anslutning?

Carl-Erik Strandberg carl-erik.strandberg at friafunderingar.se
Mon Juli 29 19:29:01 CEST 2013

Hej igen

Tack igen för era råd.

Jag har fått min e-leg att fungera nu.
Det som fattades var drivrutinerna till kortläsaren.
Jag installerade två paket med hjälp av Synaptic:

     libccid   1.4.5-1                 "PC/SC driver for USBCCID smart
card reader"
     pcscd    1.7.4-2ubuntu2    "Middleware to access a smart card using
PC/SC (deamon side)"

Sedan fungerade det.

Det krånglade lite först, men jag tror, att det bara var kortet, som
inte var ordentligt insatt i läsaren
Jag hoppas, att det ska fungera bra i fortsättningen.

Slutsats:
"Omnikey Cardman 3121" fungerar bra för Telia e-leg med Firefox 22.0 i
Ubuntu 12.04.

Hälsningar
Carl-Erik