[selinux-medlem] Svenska Linuxföreningen byter ordförande

Marcus Rejås rejas at se.linux.org
Mon Nov 8 15:51:49 CET 2004

Hej medlem i Svenska Linuxföreningen!

Detta öppna brev kanske blev lite långt men jag uppskattar om du tar dig
tid att läsa det.

Jag heter Marcus Rejås är sedan ett par dagar ny ordförande i Svenska
Linuxföreningen efter Jens Hjalmarsson som avgår på grund av att han
känner att han inte har tillräckligt med tid att lägga på föreningen.
Jens har varit med som ordförande sedan han startade föreningen. Vi har
inte haft misstro mot Jens men accepterar hans beslut och är väldigt
glada att ha honom kvar som ledamot i styrelsen.

Det är ett stort ansvar att vara ordförande för en förening på 2000
medlemmar och jag tar detta uppdrag på största allvar. Jag ser flera
saker som jag skulle vilja genomföra och förhoppningsvis kunna
förbättra. I föreningens stadgar står att föreningens syfte bland annat
är att verka för medvetande och kunskap om fria och öppna programvaror.
Detta kan vi inte göra utan att aktivera den enorma resurs vi har i er
medlemmar. Det är därför jag skriver till er nu och jag planerar att
skriva till er fler gånger.

Många som använder fria och öppna programvaror känner att de på något
sätt vill bidraga tillbaka till utvecklingen av de produkter de
använder. Det är en naturlig känsla och många som bidrar anger just
detta som en av anledningarna till att de, på sin fritid, jobbar med fri
och öppen programvara.

Samtidigt känner många att de, även om de vill, inte kan bidra med något
eftersom de inte kan programmera. Det kunde inte vara mer fel.  Det är
ett litet fåtal av oss som kan programmera, vilket vi nog skall vara
glada för eftersom vi behöver så mycket mer än programmerare.

Använder du någon fri eller öppen programvara så har du, och andra som
använder produkten, allt att vinna på att fler gör det. Om fler använder
produkten kan vi sätta en högre press på leverantörer och andra att
stödja även den aktuella produkten. Vore det inte skönt om de produkter
vi köper fungerar direkt utan krångel, med support från tillverkaren, i
de system vi använder?

Här kommer vi alla in i bilden, se föreningens syfte ovan. Vi borde få
fler att använda fri och öppen programvara, både för vår egen och för
deras skull. Svenska Linuxföreningen har ungefär 2000 medlemmar.
Tillsammans kan vi påverka saker, men vi måste göra det tillsammans. Jag
har ofta i mitt arbete i styrelsen för föreningen sagt att vi måste få
medlemmarna att göra saker, något som för övrigt alla i styrelsen sagt.
Men nu vänder jag mig direkt till er medlemmar. Vi kan göra något
tillsammans om vi vill. Ofta är många snabba att hoppa på förslag och
idéer som kommer upp. Ibland kommer det så långt som till en diskussion,
sedan stannar det upp. Varför gör det det? Kan det vara så att många av
de projekt som kommer upp är tunga att genomföra? Är det så att alla
drar sig undan så fort det skall börja jobbas? Eller är det något annat?
Är det något som vi i styrelsen bör förändra för att det skall fungera
bättre? Jag har idéer, andra har idéer som säkert är bättre än mina men
hur får man det att i slutänden bli något av?

Jag har ett litet förslag. Jag tycker att vi skall göra mindre, i alla
fall till en början. Nu har jag inte blivit knäpp, det var jag nog redan
innan. Vad jag menar med mindre är att vi skall göra mindre och fler
insatser. Jag var i förra veckan inbjuden talare på ett seminarium i
Västerås som anordnades av, bland annat, Västerås Linuxförening. Det var
ett mycket trevligt och välbesökt seminarium. Nu skall man inte
underskatta det arbete som lagts ned av de som arrangerade det hela men
jag tror att det var enklare än många av de projekt som aldrig blir
klara och värt så mycket mer för rörelsen kring fri och öppen
programvara och för föreningen. Nu kanske inte vi ror iland så många
sådana seminarier heller. Men då kan man göra ännu mindre. Man kan
skriva en artikel som man publicerar i den lokala tidningen, man kan
skriva brev till en politiker, man kan helt enkelt göra massor av saker
om man vill.

Slutligen står det även i stadgarna att vi skall verka för ökad social
samvaro och utbyte av erfarenheter mellan användare och utvecklare.
Social samvaro borde betyda att man skall umgås och ha trevligt. Det är
viktigt att inte glömma bort att fri och öppen programvara skall vara
roligt. Det handlar om att tillsammans arbeta mot gemensamma mål och att
ha roligt under tiden.

Jag tror mycket på den här föreningen och hoppas att vi tillsammans kan
verka för att föreningen fyller sitt syfte. Jag skall göra allt jag kan
och hoppas att nu andra också gör det.

Har ni några frågor är om föreningen, fri programvara, eller något annat
är dessa alltid välkomna till mig och resten av styrelsen på adressen
styrelse at se.linux.org. Vill du skriva till mig direkt så går även det
bra, använd då adressen rejas at se.linux.org.

Vill ni ställa frågor till mig personligen så träffas jag närmast den
24-25:e november på SkyCity, Arlanda utanför Stockholm på Linux/Open
Source Forum 2004. Nu har ju inte alla möjlighet att komma dit men det
kommer fler tillfällen.

Ha det nu så bra alla tills vi hörs nästa gång.

Marcus Rejås, ordförande Svenska Linuxföreningen

--
Marcus Rejås
Svenska Linuxföreningen