[selinux-medlem] Enkät rörande ditt Linuxintresse

Marcus Rejås rejas at se.linux.org
Ons Apr 13 09:10:08 CEST 2005

Hej medlem i Svenska Linuxföreningen!

Vi i Svenska Linuxföreningen har blivit förfrågade av docent Carl-Göran
Heidegren[1] vid Sociologiska institutionen på Lunds universitet om vi
kan skicka ut en uppmaning till våra medlemmar att fylla i en enkät[2]
på webben som undersöker de Linuxintresserades relation till Linux och
rörelsen kring fri och öppen programvara.

Jag har själv fyllt i enkäten och ser gärna att du också gör det och
väntar med spänning på redovisningen av resultatet.

Så här skriver Carl-Göran i ett brev riktat till oss medlemmar i Svenska
Linuxföreningen.

 Jag är verksam som sociolog vid Lunds universitet. Inom ramarna för ett
 forskningsprojekt kring värderingar, identitet och livsföring i Sverige
 idag, har jag kommit att uppmärksamma och intressera mig för den
 livliga aktiviteten och de livliga diskussionerna kring fri och öppen
 programvara, och då i första hand som ett betydelsefullt socialt
 fenomen. Nämnda forskningsprojekt stöds finansiellt av Vetenskapsrådet,
 en av de stora forskningsfinansiärerna i Sverige.

 Det är mitt bestämda intryck att fri och öppen programvara är något
 som är starkt engagerande och är förknippat med flera starka
 värderingar, vilka i sin tur rimligen påverkar ens uppfattningar om sig
 själv och det liv man lever. Sedan länge talar man ju också om en
 specifik "hackaretik", i en snävare eller bredare betydelse.

 Vad som intresserar mig är således vilka starka värderingar som
 förknippas med fri och öppen programvara, vad som motiverar ett
 intresse och engagemang på detta område, vilken roll som detta intresse
 och engagemang spelar i ens liv, både i stort och när det gäller mer
 praktiska aspekter. De frågor som enkäten rymmer speglar dessa
 kunskapsintressen.

Carl-Göran berättar vidare att enkäten knappast innehåller några frågor
av mera känslig karaktär och att alla medverkande är garanterade
fullständig anonymitet. Carl-Göran lovar också att hålla Svenska
Linuxföreningen informerade om resultatet av undersökningen.

Carl-Göran avslutar med att tacka för din medverkan!

Enkäten hittar du på webben på adressen:
http://eval.uclu.lu.se/eval/pub/79883/default.asp

Med de bästa hälsningar från styrelsen genom

Marcus Rejås, ordförande

[1] Carl-Göran Heidegren <carl-goran.heidegren at soc.lu.se>
[2] http://eval.uclu.lu.se/eval/pub/79883/default.asp

--