[webb] webbchat

Tim Terlegård tim.terlegard at gmail.com
Mon Nov 17 00:05:52 CET 2008

Den den 16 november 2008 19:30 skrev Daniel Stenberg <daniel at haxx.se>:

>  Jag har kodat ihop en webbchat som har koppling till IRC. Är detta något

> webb-baserad IRC-klient?

Det kan man kanske säga. Fast jag hade tänkt att den skulle funka även om
inte IRC är med i bilden. Webbläsaren pratar med webbservern. För varje
webbläsare/klient så skapar webbservern en anslutning till IRC-servern med
angivet nick. Allt som sägs i webbchaten skickas vidare till IRC-servern
genom respektive IRC-anslutning. En bot i IRC-kanalen skickar vidare allt
som sägs till webbservern som sedan skickar vidare det till alla anslutna
webbläsare.

/Tim