[selinux-aktiva] UserLinux (var: Kort rapport från MälarLinux2004)

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Mon Nov 8 08:58:20 CET 2004

On Mon, Nov 08, 2004 at 00:59:50 +0100, Tim Terlegård wrote:

> Nja, visst finns det väl kommersiella intressen runt UserLinux!? Idén
> med UserLinux är ju att det ska skapas en massa företag som erbjuder
> support av distributionen och som hjälper till att vidareutveckla den.

Jo, det beror ju på hur man ser det. För att företag skall ta till sig
produkten krävs att den drivs av en organisation utan vinstintressen. Så
visst finns det kommersialism bakom, på samma sätt som kring de flesta
öppna projekt.

> Jag tycker idén är helrätt:
> http://userlinux.com/white_paper.html

Visst är den rätt.

> Jag trodde UserLinux skulle locka mycket folk och att det skulle köra
> igång ganska raskt. Dessutom då det är Bruce Perens bakom rodret. Men
> det verkar som att Ubuntu dragit åt sig all uppmärksamheten. De båda
> distributionerna tjänar ju dock på varandras arbete (båda bidrar till
> ett bättre Debian och Gnome) så om den ena är populär så vinner även
> den andre på det.

Jag tror att det går sakta för UserLinux för att folk inte greppar vad
som är nytt. Tittar man på det 5 minuter (det är mer än vad de flesta
ger) så ser man inget som verkar nytt egentligen. Bruce Perens har ju
ett förflutet inom Debian, själv tycker jag det är synd att detta inte
görs under Debians flagg istället (okej, jag är partisk här) för att
skapa ännu ett namn. UserLinux verkar ha som mål att inte skapa en ny
distribution utan snarare förbättra Debian, så varför inte göra det
under det etablerade namnet Debian?

  /Marcus

--
Marcus Rejås