[selinux-aktiva] IRC-kanalen #selinux

Amelia Nilsson dhakela at linuxchick.se
Sön Feb 6 19:10:21 CET 2005

On Sun, 2005-02-06 at 18:51 +0100, Lars Delhage wrote:
> http://se.linux.org/kommunikation/chat

Efter att ha läst reglerna så kan jag ju säga att det nog inte finns
många i kanalen som INTE har brutit mot någon av dess regler. Det är bra
regler, men man kanske borde diskutera vad man ska göra när någon bryter
mot reglerna.

Dessutom vill jag tilllägga att det känns fel att lägga ansvaret för att
reglerna efterföljs på en enda person som det står på sidan med
reglerna. Förutom att reglerna behöver uppdateras måste man dessutom se
till att folk vet vad de finns. Jag har varit i IRC-kanalen i över ett
år och hade inte en anning om att det fanns regler, det ser jag som ett
stort problem.

Så, lite "nya" saker att tänka på då:

1. Hur ska vi göra för att reglerna för IRC-kanalen ska synas bättre?

2. Behöver reglerna uppdateras?

3. Vad blir konsekvenserna om någon bryter mot reglerna? Ska man bli
banlyst från kanalen eller kanske t.o.m. utesluten ur föreningen?

4. Vem/vilka ska bestäma konsekvenserna av regelbrott?

5. Kan man bryta mot reglerna flera gånger och sedan be om ursäkt så är
allt löst? (Har sett att detta hänt) Man vill gärna ge personer en andra
chans, men bör de få en femte, sjätte och sjunge chans också?

6. Vem/vilka ska se till att reglerna efterföljs? Efter att ha läst
reglerna kan jag säga att man ofta ser regelbrott i kanalen utan att
någon gör något åt det.

I takt med att IRC-nätet och framför allt IRC-kanalen växer krävs
uppdatering. Kanske man kan tillsätta en grupp som har hand om
IRC-kanalen och servern för att underlätta arbetet dels för Tobbe och
dels för att styrelsen ska kunna koncentrera sig på sina uppgifter
istället för att ha hand om IRC-kanalen.

MVH,
--
-- www.linuxchick.se --

Amelia Nilsson