[selinux-aktiva] Re: IRC-kanalen #selinux

Kenneth Ekdahl sensei at as2-6-3.lde.g.bonet.se
Tis Feb 8 14:05:34 CET 2005

> Att hoppa på nybörjare och säga att de är dumma i huvudet bara för att
> de valt distributionen X är bara dumt. Att göra så tycker jag visar mer
> om hur "dålig" kritikern är på *NIX.

Detta håller jag med om, debatt om vilken distribution/wm/m.m. som är
bäst hör hemma bland folk som testat lite olika och hunnit skaffa sig en
egen uppfattning, när man pratar med nybörjare så borde huvudsaken vara
att se till att de får en bra första erfarenhet av linux så att de vill
fortsätta utforska. Det kan vara väldigt bra att de får reda på att det
finns mycket att välja bland, men fokus bör ligga på att den första
varianten de testar skall vara så lik den miljö de är vana vid, utom
crasherna då. Senare kan man uppmuntra dem som är intresserade att testa
de olika alternativen, men att komma med kommentarer om deras
intelligens för att de valt den ena eller andra alternativet ger inget
bra uttryck.

Ett lagom sansat "flamewar" om vad som är bäst, bland personer som
frivilligt väljer att delta, kan vara uppfriskande och kan även hjälpa
till att visa att det finns flera alternativ. Men då krävs att det sker
i vänskaplig anda och med glimten i ögat. Det är då även mycket viktigt
att alla försöker tolka påhopp på rätt sätt, är man snarstucken bör man
hålla sig från sådana debatter. Alla som gillar sådana debatter bör även
försöka lära sig vilka de funkar med, och vilka det inte funkar med. Det
är något som jag själv vet att jag är lite dålig på, men som jag jobbar
på.

--
  Kenneth Ekdahl (sensei at sensei.nu), (sensei at cpan.org)
  http://sensei.nu http://merit.sensei.nu