[selinux-aktiva] Ny artikel om hur man installerar Debian

Anders Lindbäck vetgirig at se.linux.org
Sat Jan 15 20:09:01 CET 2005

Tim Terlegård yttrade Sat, Jan 15, 2005 at 02:25:23PM +0100:
> Jag tänkte skriva en serie artiklar om hur man installerar och får
> igång en server och de tjänster man vill använda.
>
> Jag har börjat med en artikel om hur man installerar Debian[1]. Säg
> gärna till om något är felaktigt. Jag tänkte jag skulle använda bilder
> till att illustrera så mycket som är möjligt i de artiklar jag skriver
> framöver. En bild säger mer än...
>
> Sedan tänkte jag fortsätta med apache, php, vsftpd, ldap, postfix osv.
> Är det någon som vill skriva om dessa? Jag tänkte också att artiklarna
> skulle genomsyras av säkerhetstänkande.

Bra! Snyggt! fortsätt!

Några små kommentarer

Idag så levereras de flesta datorer med 40G hårddisk att då tala om 10%
av minnet för /var och swap känns mycket.

Hela artikeln handlar mest om att installera ett bassystem i Debian
och varför inte stanna med det ?

Då kan du i varje artikel om en server som du tänker skriva anta att man
redan satt upp ett bassystem och fortsätta därifrån.

Det här med att installera epostserver borde komma i nästa artikel där
du då förutom standardsepostserver även lägger till t.ex. spamassasin.

Det här en sådan artikel som kan länkas till från en nybörjarsida för
den som vill prova på att installera ett linuxsystem från grunden.

--
Anders Lindbäck