[selinux-aktiva] publik server med nfs-utdelning

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Fre Jan 21 15:36:59 CET 2005

On Fri, Jan 21, 2005 at 12:51:03 +0100, Tim Terlegård wrote:
> Fick en liten idé som jag tänkte dela med mig. Detta skulle kunna
> komplettera serverprogramvara-artikelserien ganska bra.
>
> Vi installerar och konfigurerar en server som har alla de populära
> tjänsterna som ftp, webb, ldap, subversion, jabber, databas etc.
> Vi delar sen ut / genom nfs, förmodligen endast läsbar för alla.
> Server-artikelserien går igenom hur man installerar och konfigurerar
> dessa tjänster. Detta skulle innebära:

En klart kul idé. Tillåter mig dock att vara lite skeptisk. Många skulle
få svårt att använda tjänsten. Till exempel sätter många brandväggar
käppar i hjulen. Säkerhetsproblemen är dessutom så pass stora att de
blir svåra att överblicka. Fast det hade du ju säkert räknat med och jag
kan ha fel.

Dessutom så stänger nfs ute väldigt många som inte kan/vill montera upp
den. Man skulle kunna göra filträdet tillhängligt genom till exempel
http, cvs, rsync eller något.

Kanske ett dotfiles[1], där man även kan kommentera filerna?

> 1) Man kan kopiera filer från denna server om man behöver en backup.
> 2) Man kan kolla runt på servern i ren nyfikenhet.
> 3) Man kan läsa dokument om hur man får det exakt likadant själv.
>
> Man skulle säkert kunna komma på fler användningsområden.
>
> Jag tycker det hade varit kul att montera denna server som /mnt/selinux

Som sagt, det finns fördelar, och säkert ännu fler. Det är en kul idé
men det finns flera roliga idéer att fundera på ...

  /Marcus

[1] http://www.dotfiles.com/

--
Marcus Rejås