[selinux-aktiva] Linux i skolan

Alexander Nordström lx at se.linux.org
Fre Sep 23 11:09:15 CEST 2005

On Friday, 23 September 2005 16:13, Jörn Ryder wrote:
> Anledningen till att vi inte har linux på skrivborden än tror jag
> mycket beror på att dom typer av maskiner som jag köper till skolan
> (typ kontorsdator) redan har XP pro licens inbakad i priset. Det gör
> det väldigt svårt att argumentera för ett plattformsbyte med allt
> krångel det innebär, när det inte finns uppenbara pengar att tjäna.
> Det är ju fanken så mycket enklare att argumentera för ett byte till
> Openoffice när man kan peka på att man sparar 80.000 i licenspengar.

Man ska inte stirra sig blind på licenskostnader. Bli inte förvånad om
de största besparingarna ligger i att man inte behöver köpa in löjligt
snabba datorer varannat år för att köra ikapp med Microsofts systemkrav
(eller för att nya datorer snabbt blir långsamma på grund av virus).

En arkitektur som är mer lämpad för nätverksmiljöer med speciella krav
och behov av centraliserad administration kan också medföra stora
löpande besparingar i fråga om underhåll.

Sedan undrar jag hur många fleranvändarmiljöer som använder
systeminstallationer direkt från hårdvaruförsäljaren. Det är väl
betydligt vanligare att man fixar en standardkonfiguration som man
klonar till alla nya datorer, ett arbete som inte heller ska
underskattas.

--
Alexander Nordström
Svenska Linuxföreningen