[selinux-aktiva] Linux i skolan

Bengt Gördén bengan at sunet.se
Fre Sep 23 11:33:51 CEST 2005

On Fri, Sep 23, 2005 at 05:09:15PM +0800, Alexander Nordström wrote:

> Man ska inte stirra sig blind på licenskostnader. Bli inte förvånad om
> de största besparingarna ligger i att man inte behöver köpa in löjligt
> snabba datorer varannat år för att köra ikapp med Microsofts systemkrav
> (eller för att nya datorer snabbt blir långsamma på grund av virus).
>
> En arkitektur som är mer lämpad för nätverksmiljöer med speciella krav
> och behov av centraliserad administration kan också medföra stora
> löpande besparingar i fråga om underhåll.

Håller med. Men du glömmer en sak. Det är inte besparingarna i sig
själv som skapar möjligeheten att införa ett nytt system utan det är
motiveringen. Kommunikationsspråket är i pengar (kronor och
öre). Problemet man har när man skall motivera för den som är ansvarig
för budgeten är: Vi gör X kr i besparingar genom att införa Y. Då måste
man vara beredd med uträkningen. Jag skulle gärna se en mall för det
här. Ex. Vilka ingående parametrar påverkar kostnaden radikalt.

Ex.
Utbildning
Hårdvara
Mjukvara