[diskussion] Är dagens ungdom galna ?

Bengt Gördén bengan at kthnoc.net
Fre Dec 14 13:12:59 CET 2007

Den Friday 14 December 2007 08.09.38 skrev Micke Karlsson:
> Låt oss hoppas Microsofts popularitet beror på Xbox snarare än något annat.

Jag skulle vilja säga att det inte gör så mycket om ungdomars
favoritanställning (16%) är på Microsoft. Jag har en kompis som är
gymnasielärare i diverse datalogiska ämnen. Hans toppelever (4-5 i varje
klass. typiskt 15%-20%) pysslar Linux/BSD. På vår lilla skola (KTH) har vi
studenter som jobbar i alla möjliga OS. Jag tycker mig se en klar majoritet
av Linux/BSD-folk bland de som är duktiga (snabbt klara med labbar/höga poäng
på tentor). Så. Även om man har nu har frågat
jag-vill-bli-programledar-generationen om deras favoritföretag så tycker jag
inte att det säger så mycket. Det är mer en tidsfråga för FOSS. Det jag
egentligen oroar mig över är att man inte inför programmering som en basämne
tidigt i grundskolan. Med tanke på att det vimlar av programvara runt oss.
Men det borde kanske vara en annan tråd.

/bengan