Re: [selinux-aktiva] Trådlöst

Micke Karlsson mmmicke at gmail.com
Fre Feb 9 09:20:42 CET 2007

On 2/9/07, Bengt Gördén <bengan at sunet.se> wrote:

> Jag säger som förut. Stäng av all kryptering och testa (router och klient).
> Funkar det inte då, så lär det med stor sannolikhet inte funka med WEP/WPA
> påslaget.

Okej, jag ska prova det!

> [...]
> Testa en livedistro från nån annan. En annan variant är att du testar en
> distro som, jag tycker, bevisligen sköter sina paket. Jag kan rekommendera
> OpenSuse i det avseendet. Jag kör den numera istället för Gentoo (som man kan
> göra allt i bara man har ork och tid). Opensuse att den är så väl
> omhändertagen. Slackware är ju i samma klass som Gentoo också för den delen.
> Men jag skall inte bli distro-religiös. Var och en väljer den som passar
> bäst. Men som sagt. Kolla upp versionerna på de paket som du är beroende av.

Jag använder inte ndiswrapper eftersom jag har lyckats hitta öppna
drivrutiner för mitt kort (rt2500). Finns det fördelar med att använda
ndiswrapper framför öppna drivrutiner? Jag antar att det beror på hur
välutvecklade de öppna drivrutinerna är, men om vi antar att de är
tillräckliga så finns det väl ingen anledning att köra ndiswrapper?

Idag kör jag Ubuntu (edgy/6.10), och har gjort det sedan deras första
version i slutet av 2004. Jag tänker inte byta distribution bara för
att få trådlöst nätverk att fungera :)

/micke