[selinux-aktiva] Föreningens framtid

Björn Sjöberg ibs at se.linux.org
Tis Jan 16 19:44:21 CET 2007

Hej.

On Sun, Jan 14, 2007 at 09:50:04PM +0100, Johnny Chadda wrote:
> Det kanske kan vara en idé att slå ihop de flesta forumdelarna till
> mindre delar som exempelvis support, allmänna diskussioner och
> programmering. Det kanske kan ge forumet en nystart, men även
> attrahera nya användare.

Om de ska vara kvar så tycker jag också att det endast borde vara några
få sektioner. Jag tycker inte alls om när forum delas in i för många
undersektioner vilket kan resultera i att mycket generell information
hamnar under dem och blir svårare att finna. Detta gäller speciellt när
det är indelat per distribution. Tanken med det borde väl vara att man
bara postar saker som är specifikt för just den disten där och har ett
kompletterande forum för frågor/diskussioner som gäller generellt. Det
skulle dock förvåna mig om ett sådant upplägg skulle fungera utan massiv
moderering.

När det gäller att attrahera nya användare så verkar det faktiskt vara
så att många idag föredrar webb-baserade forum framför mailinglistor
eller irc. Jag tycker det är underligt, varför är det så? Kan det vara
så att man tycker det är för krångligt? I sådana fall, vad är det som är
krångligt? Visar mailklienten inte diskussionerna trådade och man får
svårt att hänga med? Är det svårt att veta till vilken lista man ska
skicka sitt mail? Kanske det är lättare att komma åt ett forum om man är
ute och reser? Vill man inte installera programvara på sin dator för att
köra irc? Orkar man inte lära sig hur man gör? Vill man bara kunna
ställa en fråga och få svar på den utan att man måste gå med i en lista?
Några förslag/tankar/insikter?

Insåg precis att en mailinglista kanske inte är den högst rankade
platsen att ställa sådana frågor på. :-)

Hursomhelst så funderar jag på om det inte går att göra något för att
hjälpa de berörda personerna att ta det första steget. Jag tror nämligen
att många skulle komma att uppskatta dessa sätt att mötas, i alla fall
när de väl känner sig bekväma. Vad tror ni? Det kan förstås vara så att
jag är helt ute och cyklar också, kanske jag bara tror att folk skulle
trivas eftersom jag själv gör det.

> Alternativt går det också att hänvisa till andra existerande forum,
> som http://ubuntu-se.org/forum/ eller liknande. Gärna en
> distributionsneutral variant om så finns, och parallellt ha kvar och
> göra mer reklam för listan selinux-nyborjare.

Det tycker jag låter som en bra idé. Det är viktigt att inte se andra
siter om fri programvara som konkurrenter (om besökare) utan som
resurser. Som jag ser det gör vi användaren en tjänst om vi hänvisar
honom/henne till ett bättre alternativ och skulle det ena/samla folket i
någon mån så är det ju en tåfjutt i rätt riktning. Fler personer som
deltar i samma diskussioner kanske leder till fler ideér och mer
livskraft i diverse projekt också vilket onekligen skulle vara kul.

Vi håller väl på med detta för att det är roligt, inte sant?

Jag vill att vi ska puscha mailinglistorna och irc som
kommunikationskanaler i föreningen. Där kan vi erbjuda ett alternativ
till webbforum som inte allt för många tillhandahåller i Sverige. För
att lyckas med att göra ett webbforum riktigt bra krävs det en relativt
stor satsning och jag vet inte om det är värt det.

Må väl!

Mvh,
Björn

--