[selinux-aktiva] Trådlöst

micke karlsson micke.karlsson at punkten.se
Tors Jan 18 16:12:52 CET 2007

Hej!

Kan någon rekommendera ett trådlöst nätverkskort (802.11g) som
fungerar bra i Linux (Ubuntu)? Jag har förstått att det kan vara svårt
att få igång, och att vissa kort helt enkelt inte fungerar alls.

Helst vill jag ha ett med usb, vad tror ni om det här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302973

Annars finns det ett pci-kort, som faktiskt levereras med drivrutiner
för Linux: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301248&view=detailed
Men jag antar att dessa drivrutiner inte är öppna.. Vilket iofs inte
är katastrof, men man föredrar ju så klart öppet.

Är det någon som har ett usb-nätverkskort som fungerar bra i linux?
Det hade varit toppen om Ubuntu hade upptäckt och installerat det
automatiskt, men det är väl än så länge bara en dröm :)

Sen tar jag även tacksamt emot tips om grafiska verktyg för att söka
efter (och ansluta till) trådlösa nät som finns i närheten, helst
gnome/gtk men kde/qt
går också bra :)

(hoppas jag mailar till rätt lista, hittade ingen som verkade mer lämplig)

mvh
/micke