[selinux-aktiva] Trådlöst

Bengt Gördén bengan at sunet.se
Tors Jan 18 17:17:04 CET 2007

torsdag 18 januari 2007 16:12 skrev micke karlsson:
> Hej!
>
> Kan någon rekommendera ett trådlöst nätverkskort (802.11g) som
> fungerar bra i Linux (Ubuntu)? Jag har förstått att det kan vara svårt
> att få igång, och att vissa kort helt enkelt inte fungerar alls.
>
> Helst vill jag ha ett med usb, vad tror ni om det här:
> http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302973

Aldrig fel att söka efter referenser för såna här på nätet.

http://www.google.se/search?q=linux+3CRUSB10075&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

Sen kan man leta upp vendor och id på usb-saken. Då blir det ännu enklare.

http://www.google.se/search?q=linux+USB+6891%3Aa727&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

> [...]
> är katastrof, men man föredrar ju så klart öppet.
>
> Är det någon som har ett usb-nätverkskort som fungerar bra i linux?
> Det hade varit toppen om Ubuntu hade upptäckt och installerat det
> automatiskt, men det är väl än så länge bara en dröm :)
>
> Sen tar jag även tacksamt emot tips om grafiska verktyg för att söka
> efter (och ansluta till) trådlösa nät som finns i närheten, helst
> gnome/gtk men kde/qt
> går också bra :)
>
> (hoppas jag mailar till rätt lista, hittade ingen som verkade mer lämplig)

Om jag känner "mitt" internet rätt så finns det säkert andra mer insatta
ställen att maila till men det spelar ingen roll. Vi försöker alla hjälpas
åt. Jag kan egentligen inte rekommendera nått specifikt kort utan det har
med chipet på insidan att göra.

Kolla på:
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/#whard

Tyvärr är sådana här länkar ungefär som att dricka ur en brandslang. Det bara
forsar.

Annars är väl en rekommendation att köra med det som stöds i kärnan på ett
stabilt sätt. Själv kör jag med ett chip som är ipw2200-baserat och det ger
lite trassel ibland. Men det är ju med Centrino inblandat. Broadcom har jag
testat och det funkar numera bar men jag vet inte hur de senaste korten som
har broadcom på sig fungerar. Prism2-baserade borde vara ett säkert kort.

mvh,

--
- KTHNOC - Ops SUNET/NORDUnet     | http://www.noc.kth.se/~bengan ---