[selinux-aktiva] Trådlöst

Daniel Stenberg daniel at haxx.se
Tors Jan 18 16:36:30 CET 2007

On Thu, 18 Jan 2007, micke karlsson wrote:

> Kan någon rekommendera ett trådlöst nätverkskort (802.11g) som fungerar bra
> i Linux (Ubuntu)? Jag har förstått att det kan vara svårt att få igång, och
> att vissa kort helt enkelt inte fungerar alls.

1. Lista ut vilket chipset som sitter på kortet
2. Undvik USB-versioner eftersom de är mycket mindre suportade
3. Kontrollera madwifi (Atheros chips), intels opensource drivisar (2100,
    2200, 2915, 3945) m.fl som finns "open source"[*] och existerande som paket
    i t.ex debian.

Ett gott råd är at aldrig köpa hårdvara som du inte redan på förhand
åtminstone har ett hum om att det finns drivrutiner till.

[*] = de leverar med binärblobbor så det är inte helt fria/öppna