[selinux-aktiva] Trådlöst

Robin Rosenberg robin.rosenberg at dewire.com
Ons Jan 31 22:51:33 CET 2007

måndag 29 januari 2007 15:52 skrev Micke Karlsson:
> Tja, jag kan ju berätta så mycket som att de Linux-drivrutiner som
> påstods följa med kortet inte existerade. Det fanns endast
> Windows-diton på installationsskivan. Det finns dock ett projekt på
> sourceforge som implementerar drivrutiner för bl.a. detta kort.

Om det står att Linux stöds så brukar det betyda att drivrutinerna finns i
standardkärnan sedan en tid.

> Har fortfarande inte fått igång det trådlösa nätverket dock, delvis på
> grund av att jag inte haft tid, men mest på grund av att jag inte
> förstår alla egenheter hos trådlösa nätverk. Har t.ex. inte förstått
> var jag ska fylla i lösenordet för mitt nätverk, samt vilken
> krypteringsalgoritm(?) jag bör använda på routern...

Prova utan först och sedan stegar du dig upp via WEP och sist WPA.
Flera distar, t.ex. Mandriva, har guider för att konfigurera trådlösa nätverk
som installerar program Nåt i stil med "Lägg till nytt nätverkskort, etc".
Sen kan du titta i /etc och se vad som hände.

Jag rekommenderar att du provar den vägen först. Om du är mera hardcore kan du
följa instruktionerna på  http://tldp.org/HOWTO/Wireless-HOWTO.html. I
princip ser konfigurationen ut som för ett vanligt nätverkskort men några
extra parametrar. Det skadar inte att googla lite heller. Ex. har Gentoo
väldigt bra dokumentation som är användbar även om du inte kör Gentoo.

Ex har en wlan-konfig dessa tre rader för ett WEP-128-krypterat nät förutom
det vanliga

WIRELESS_MODE=Managed
WIRELESS_ESSID=MittNätverk
WIRELESS_ENC_KEY="restricted <WEP-nyckel>"

Tänk på att WLAN-krypteringarna är rätt dåliga. WEP är ungefär lika effektivt
som att sätta upp en post-it-lapp med texten "PRIVATE!" och hoppas det håller
folk borta. WPA är lite bättre.

-- robin