[diskussion] Telenor 3G med Option Globesurfer Icon 7.2

Fredrik Jonson fredrik at jonson.org
Fre Juli 20 10:47:01 CEST 2007

On 2007-07-19 at  9:58, jens at linuxstore.se wrote:

> Förutom att 3g modemet från Telenor, fungerar dåligt under nyare system
> än 2.6.18. Därefter är den i princip icke fungerande.

Lustigt, här sitter jag och kollar mailen över ett Option Globesurfer
Icon 7.2 med telenor 3g-abonnemang på Ubuntu 7.04, dvs 2.6.20-kärna.

Jag följde de lite småknepiga instruktuionerna i "snis" kommentarer på
pharscape[0]. Inget jag skulle bett mina föräldrar göra på egen hand,
men helt rimligt för någorlunda linuxkunniga individer.

> Det är numera riktiga kernelhackers, som har tagit över koden.

Bra, då finns det hopp. Det är nog ganska ovanligt med sånahär små
donglar som _inte_ är förföljda av fulkod och buggig hårdvara. Så
fungerar brannchen. Att det är krångligt i början förvånar mig inte.

Jag använder network manager i gnome för att dra igång modemet, så när
väl c-hacket är kompilerat och usb-kommandona körs av udev, så är jag
rimligt nöjd med lösningen.

[0] http://www.pharscape.org/component/option,com_forum/Itemid,68/page,viewtopic/t,280/

--
Fredrik Jonson