[diskussion] Telenor 3G med Option Globesurfer Icon 7.2

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Fre Juli 20 16:27:32 CEST 2007

On Fri, Jul 20, 2007 at 10:47:01AM +0200, Fredrik Jonson wrote:

> Lustigt, här sitter jag och kollar mailen över ett Option Globesurfer
> Icon 7.2 med telenor 3g-abonnemang på Ubuntu 7.04, dvs 2.6.20-kärna.

Det som är av intresse där, är hur Ubuntu har gjort.
Egentligen *borde* det inte fungera. Det jag kan se, är att de inte har
samma udevversion, som vad jag har.
Den syntax som de använder i konfiggen, är inte gångbar i nyare system.
Den nya syntaxen ska se ut så här:

SUBSYSTEMS=="usb", ATTRS{idProduct}=="6901", ATTRS{idVendor}=="0af0",
RUN+="/sbin/modprobe usbserial vendor=0x0af0 product=0x6901"

> Jag följde de lite småknepiga instruktuionerna i "snis" kommentarer på
> pharscape[0]. Inget jag skulle bett mina föräldrar göra på egen hand,
> men helt rimligt för någorlunda linuxkunniga individer.

Nej. Det är givetvis inget man kan förvänta sig ;-)

> Bra, då finns det hopp. Det är nog ganska ovanligt med sånahär små
> donglar som _inte_ är förföljda av fulkod och buggig hårdvara. Så
> fungerar brannchen. Att det är krångligt i början förvånar mig inte.
>
> Jag använder network manager i gnome för att dra igång modemet, så när
> väl c-hacket är kompilerat och usb-kommandona körs av udev, så är jag
> rimligt nöjd med lösningen.

Har inte testat c-hacket ännu. För som sagt, har det varit stora problem
med Bredbandsbolaget.

> [0] http://www.pharscape.org/component/option,com_forum/Itemid,68/page,viewtopic/t,280/
>
> --
> Fredrik Jonson

---end quoted text---

Tack för den länken.

/Jens
--
Reinstalling the whole system because of a bug like
this is a bad idea.