[diskussion] Porta att porta program går det...

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Mon Juli 30 23:37:34 CEST 2007

On Mon, Jul 30, 2007 at 05:39:58PM +0200, Fredrik Söderlund wrote:
> Finns det någon som är duktig på att porta
> Det finns ju p2c, sedan har vi ju wine som ska ha en samling portningsverktyg
> tillhörande wine, Och är det grafiskt så leder antagligen Trolltec ligan
> eller..

Det svåra är att få folk att ställa upp.
Vi alla måste ju ha tak över huvudet och mat på bordet.

> Med risk för att bli grymt hängd
>
> Ok nu är jag inte någon förespråkare för "stängd kod" men inser att det behövs
> nog mer än bara ODF, OpenSource och bas utbudet i  div distrubusion för att
> ta OpenSource till de höjder det förtjänar.
> Vad saknas..

Det gäller att leva som man lär och enbart använda stängd kod, där det
är ounvikligt.
Annar blir man inte trodd.

> CAD
> finns endel fria alternativ, Hur är de håller de för proffsen ?
>
> Bokföring
> Lacy8 kräver java
> Olfix Skulle behöva lite mer bundle install allt på en gång.vet inte riktigt
> hur det gick med det.

Har arbetat med Jan och OLFIX, en hel del. Men det var ett tag sedan.
Lite för hårt knuten, till KDE och Qt. Använer själv inte KDE längre.
Det finns eller har funnits, ett rpm-paket för Mandriva.
Jan har haft funderingar, på en installator i PHP.
Kan man bra Mysql bra nog, så är det inga större problem.

> Xvz..."Menas fyll gjärna på med mjukvara du saknar till OSS"
>
> En manual till hur man portar
> Program
> Spel
> Osv till Linux
> och *bsd med för den delen

Samma där som tidigare, så kan det vara svårt att ha tid.
Har tom svårt, att hinna med mitt eget.

> /MVH Gnuru "Fredrik Söderlund"

Diskussionen måste dock fortsätta och angagera fler.
Det är en *absolut* förutsättning, för att nå fram.
Det är faktiskt ganska svårt, att få med en bredare allmenhet.
Informationen ut. Är allt för lågintensiv och knappt märkbar.

/Jens
--
Reinstalling the whole system because of a bug like
this is a bad idea.