[diskussion] Byta namn på föreningen

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Fre Juni 1 17:12:18 CEST 2007

On Fri, Jun 01, 2007 at 04:26:06PM +0200, Erling Hellenäs wrote:
> Hej alla !
>
> Jag har identifierat följande möjliga områden för föreningens verksamhet,
> som är viktiga nog att återspeglas i namnet:
>
> -Linux
> -Öppen/Fri källkod
> -Öppna standarder
> -Öppet innehåll

Det täcker nog det mesta.

> Min tolkning är att Linuxföreningen idag inte håller på uteslutande med
> Linux, utan med Linux, öppen källkod och öppna standarder, och att det är
> därför vi diskuterar ett namnbyte. Såvitt jag vet håller vi inte idag på med
> öppet innehåll. Är dessa uppfattningar korrekta ?
>
> Med vänliga hälsningar
>
> Erling Hellenäs

Ja. Men Linux har blivit, en defakto synonym. För det ovanförstående,
vilket gör det svårt att byta namn.
Däremot borde FSF och Gnu, lyftas fram och bli tydligare.
Där finns filosofin, bakom licencieringar och fri / öppen
källkod och standarder. Mycket väl uttryckt.

/Jens
--
Reinstalling the whole system because of a bug like
this is a bad idea.