RE: [diskussion] Byta namn på föreningen

Erling Hellenäs erling.hellenas at runbox.com
Sat Juni 2 11:40:38 CEST 2007

Hej alla !

Jag har lite svårt att följa Jens resonemang, men jag tolkar honom som att
han tycker att GNU och/eller FSF bör framgå av namnet. Det ger följande
kandidatlista för områden tillräckligt viktiga för att återspeglas i
föreningens namn:

-Linux
-Öppen källkod
-Fri källkod
-Öppna standarder
-Öppet innehåll
-GNU
-FSF

Låt oss analysera dessa begrepp och deras samband.

Linux är ett operativsystem, i dag närmast en kärna till ett operativsystem.
Öppen källkod betyder att källkoden skall vara publicerad, den kan ändå ha
copyright och vara patentskyddad. Programmen kan kosta pengar.
Fri källkod betyder att källkoden har en licens som säger att alla
fritt(utan att betala) får använda den.
Öppna standarder betyder att standarden är publicerad. Tekniker som behövs
för att använda den kan vara skyddade av patent. Standarden kan ha
copyright. Det kan kosta att köpa den.
Öppet innehåll betyder att information är publicerad för alla att läsa, men
inte nödvändigtvis använda.
GNU är ett obegripligt begrepp definierat av vad det inte är. Det är
relaterat till Linux och till en licens för fri programvara(GPL).
FSF är en stiftelse som upprätthåller ett antal standarder för fri och öppen
källkod som främst säkerställer att den är fri i bemärkelsen att inget
företag kan börja ta betalt för copyright för den. Ett annat krav är att den
skall vara öppen.

Linux är öppen och fri källkod. Öppen källkod är inte alltid fri. Fri
källkod är alltid öppen. Öppen källkod och fri källkod är exempel på öppet
innehåll. FSF upprätthåller alltså standarder för copyright av i någon
mening fri källkod. Ett krav i dessa standarder är att källkoden även skall
vara öppen.

I en luddigare mening används förmodligen fri och öppen källkod som
synonymer, starkt förknippade med FSF och deras olika licensformer. Med
öppna standarder menar man kanske att de skall kunna påverkas och
modififeras av många företag och att patentskydd runt standarderna skall
vara lågt så att man får fri konkurrens. Öppet innehåll betecknar kanske en
rörelse som menar att all information skall vara gemensam egendom för alla
världsmedborgare.

Det mest kända begreppet är Linux. Många vet vad ett operativsystem är.
Källkod är ett obegripligt begrepp för de flesta människor som inte
utvecklar datasystem. Fri betyder för de flesta människor gratis. Fri
källkod är kanske ett enklare begrepp än öppen källkod. Öppet innehåll är
ett relativt okänt begrepp.

För personer som förstår begreppen förknippas alla med positiva världen. Det
mest gripande för mig är öppet innehåll, i den mer luddiga definitionen.

Jag välkomnar en diskussion runt dessa begrepp. Jag hoppas den blir
kortfattad och saklig.

Med vänliga hälsningar

Erling Hellenäs