[diskussion] Byta namn på föreningen

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Sat Juni 2 17:48:35 CEST 2007

On 06/02 11:40, Erling Hellenäs wrote:
> Låt oss analysera dessa begrepp och deras samband.

Nu tycker jag det blev väldigt virrigt. Läs mina kommentarer.

> Linux är ett operativsystem, i dag närmast en kärna till ett
> operativsystem.

Linux är en operativsystemkärna. Dess utveckling kan man följa på
http://www.kernel.org

> Öppen källkod betyder att källkoden skall vara publicerad, den kan
> ändå ha copyright och vara patentskyddad. Programmen kan kosta pengar.

Öppen källkod eller open source är mycket mer än så. Både termen och
dess betydelse skapades av Open Source initiative som bildades 1997.
Vad öppen källkod är kan man läsa på http://www.opensource.org/docs/osd

> Fri källkod betyder att källkoden har en licens som säger att alla
> fritt(utan att betala) får använda den.

Jag tror att du menar fri programvara här. Det finns inget som säger
att den skall vara gratis, den kan kosta. Fri är fri som i frihet, inte
som i fribiljett. Vad fri programvara är kan man läsa på
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

> GNU är ett obegripligt begrepp definierat av vad det inte är. Det är
> relaterat till Linux och till en licens för fri programvara(GPL).

GNU är ett operativsystem som Richard Stallman började utveckla runt
1983. GNU används ofta ihop med operativsystemkärnan Linux men kan även
användas med andra. Till exempel OpenSolaris, FreeBSD och säkert andra.
GNU har också en egen kärna som heter HURD, men den är inte att
rekommomendera för produktion. Man kan läsa med om GNU på bland annat
http://www.gnu.org/gnu/manifesto.html

> I en luddigare mening används förmodligen fri och öppen källkod som
> synonymer, starkt förknippade med FSF och deras olika licensformer.
> Med öppna standarder menar man kanske att de skall kunna påverkas och
> modififeras av många företag och att patentskydd runt standarderna
> skall vara lågt så att man får fri konkurrens. Öppet innehåll
> betecknar kanske en rörelse som menar att all information skall vara
> gemensam egendom för alla världsmedborgare.

Fri programvara och Open Source avser samma programvara. I princip all
programvara som är fri programvara är också öppen källkod och vice
versa. Skillnaden mellan dem ligger på ett annat plan. Jag skall inte
gå in på det nu, men läs gärna de länkar jag skrivit.

> Det mest kända begreppet är Linux. Många vet vad ett operativsystem
> är.  Källkod är ett obegripligt begrepp för de flesta människor som
> inte utvecklar datasystem. Fri betyder för de flesta människor gratis.
> Fri källkod är kanske ett enklare begrepp än öppen källkod. Öppet
> innehåll är ett relativt okänt begrepp.

Linux är också mycket feltolkat.

Jag kommer inte att svara mer under helgen, jag ägnar den åt familjen.
Jag kommer att följa upp eventuella svar på detta på måndag.

Ha en fortsatt bra helg!

  /Marcus

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))