[diskussion] Byta namn på föreningen

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Sat Juni 2 21:47:21 CEST 2007

On 06/02 20:44, Daniel Stenberg wrote:

> Rent strikt så har du förstås rätt, men i dagligt tal används "Linux" även
> som term för hela operativsystemet. Både i press, hos företag, hos mig
> själv och hos folk jag känner.

Visst är det så. Jag vill säga tyvärr, men man får ju kalla det vad man
vill och det är inte relevant för denna tråd egentligen. Erling ville
ju definiera begreppen.

För att elda på diskussionen kan jag ställa denna enkla fråga. Om man
kallar GNU med linuxkärna för Linux, vad skall man kalla det om man
byter ut Linux mot något annat? Skall man kalla Debian GNU/kFreeBSD[1]
för FreeBSD då? Om man stoppar in OpenSolaris[2] skall man kalla det
OpenSolaris då? Det finns flera andra exempel.

  /Marcus

[1] http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu/
[2] http://www.gnusolaris.org

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))