[diskussion] Byta namn på föreningen

Daniel Stenberg daniel at haxx.se
Sat Juni 2 22:04:23 CEST 2007

On Sat, 2 Jun 2007, Marcus Rejås wrote:

> För att elda på diskussionen kan jag ställa denna enkla fråga. Om man kallar
> GNU med linuxkärna för Linux, vad skall man kalla det om man byter ut Linux
> mot något annat? Skall man kalla Debian GNU/kFreeBSD[1] för FreeBSD då? Om
> man stoppar in OpenSolaris[2] skall man kalla det OpenSolaris då? Det finns
> flera andra exempel.

Ok, vi driver ifrån ämnet och jag vet att detta Linux vs GNU/Linux är ett
känsligt ämne.

Det finns massor med "edge cases" och lustiga kombinationer som man kan kan
fundera fram och ponera över vad de skulle kunna kallas, jag tycker dock inte
det spelar så stor roll. Alla dessa fall får namn som man tar lite från
luften, på samma sätt som GNU/Linux inte alls beskriver alla komponenter i
systemet så kommer förstås "Linux" eller "FreeBSD" inte heller beskriva
samtliga komponenter...

Din enkla fråga ändrar inte det faktum att press, företag, jag och mina
kompisar kallar OS:et Linux... Det är liksom rätt få personer som kör Linux
utan GNU (åtminstone på vanliga PC) så det är underförstått.

Dessutom är GNU/Linux bra krångligt att uttala.