[diskussion] Vad är open source. VAR: Byta namnpå föreningen ? ? ?

Erling Hellenäs erling.hellenas at runbox.com
Sön Juni 3 16:21:58 CEST 2007

Hej alla !

Kommentar till Alexander Nordström.

Jag vill inte störa diskussionen med sidospår, men jag ser många som jag
uppfattar som tveksamma. Ett exempel:

http://192.168.1.35/sugarcrm/index.php?action=Login&module=Users

Öppen källkod eller inte ? Jag försökte titta på källkoden, men det gick
inte. De påstår att den är med i distributionen, som ju är PHP. Licensen är
deras egen med som jag ser det knepiga krav.

Ett annat exempel är Mambo.  http://www.mambo-foundation.org/. De säger sig
vara open source, men vilken licens man använder verkar man ganska tyst om.
Min erfarenhet är att man får en jättehäftig liten website när man laddar
ner det, och sedan finns det en massa moduler man behöver som kostar pengar.
Är det open source ? Vet inte, men jag avinstallerade.

mnoGoSearch är ett till exempel man kan fundera på. De liknar MySQL. De har
kommersiella varianter och en variant med GNU/GPL. Jag tycker det är open
source. Det verkar inte finnas någon user community. Frågan är om koden kan
vara så otillgänglig utan tillhörande dokumentation och utan kompetensen hos
personer på företaget att det inte är praktiskt möjligt att göra nya
distributioner utan dem. ( PS. Jag tycker detta är en underbar sökmotor och
ett trevligt företag att ha att göra med. DS. )

http://www.mnogosearch.org/affiliate.html

Möjligtvis ligger ett antal företag och väntar på att kunna ta betalt när de
blir stora på marknaden. Det kanske kan finnas sätt att göra detta trots att
man har en open source-licens. Behövs en stor användargrupp och en stor
"developer community" ofta behövs för att skapa tillräcklig trygghet ?

Ibland kan man också se att det finns en user community som domineras av
personer från ett visst företag. Frågan är hur en user community kan klara
att hävda sin självständighet när stora företag och deras ekonomiska
intressen börjar göra sig gällande ?

Är vi säkra på att vi inte kan komma att få betala licenser för Linux,
Apache, MySQL med flera så småningom ? Vilka kriterier behöver vara
uppfyllda för att vi skall vara säkra ? Behövs en öppen källkod-licens ? Ger
den tillräcklig trygghet ?

Med vänliga hälsningar

Erling Hellenäs