[diskussion] Vad är open source. VAR: Byta namnpå föreningen ? ? ?

Alexander Nordström lx at se.linux.org
Sön Juni 3 17:14:48 CEST 2007

Sunday, 3 June 2007, Erling Hellenäs wrote:
> Jag vill inte störa diskussionen med sidospår, men jag ser många som
> jag uppfattar som tveksamma. Ett exempel:
>
> http://192.168.1.35/sugarcrm/index.php?action=Login&module=Users

Licensen är inte OSI-certifierad eftersom den kräver att projektets
logotyp visas på verk som skapats med Sugar CRM eller derivat.
http://en.wikipedia.org/wiki/SugarCRM#License

Så visst, det förekommer. Men trots allt är öppen källkod mycket
väldefinierat bland den seriösa majoriteten.

> Ett annat exempel är Mambo.  http://www.mambo-foundation.org/. De
> säger sig vara open source, men vilken licens man använder verkar man
> ganska tyst om. Min erfarenhet är att man får en jättehäftig liten
> website när man laddar ner det, och sedan finns det en massa moduler
> man behöver som kostar pengar. Är det open source ? Vet inte, men jag
> avinstallerade.

Mambo är GPL enligt http://sourceforge.net/projects/mambo/

Man kan installera ofria program i Gnu/Linux. Det gör inte att systemet
i sig är ofritt.

> mnoGoSearch är ett till exempel man kan fundera på. De liknar MySQL.
> De har kommersiella varianter och en variant med GNU/GPL. Jag tycker
> det är open source. Det verkar inte finnas någon user community.
> Frågan är om koden kan vara så otillgänglig utan tillhörande
> dokumentation och utan kompetensen hos personer på företaget att det
> inte är praktiskt möjligt att göra nya distributioner utan dem.

Är programmet släppt enligt GPL är det fri programvara och öppen
källkod. Punkt slut. OSI och FSF ställer inga krav på att koden ska
vara dokumenterad eller välskriven.

> Är vi säkra på att vi inte kan komma att få betala licenser för
> Linux, Apache, MySQL med flera så småningom ?

Ja.
http://www.fsf.org/licensing/licenses/gpl-faq.html#DoesTheGPLAllowRequireFee

Detsamma gäller Apache-licensen.

--