[diskussion] Byta namn på föreningen

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Mon Juni 4 10:03:22 CEST 2007

On 06/03 01:23, Erling Hellenäs wrote:
> [...]
> -The freedom to study how the program works, and adapt it to your needs
> (freedom 1). Access to the source code is a precondition for this.
> -The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor (freedom
> 2).
> -The freedom to improve the program, and release your improvements to the
> public, so that the whole community benefits (freedom 3). Access to the
> source code is a precondition for this.
>
> Citat ur Marcus länk: "Being free to do these things means (among other
> things) that you do not have to ask or pay for permission. "

Erling. Du missuppfattar lite. Om jag skriver ett program och släpper
det under GPL så kan jag ta betalt av dig för att ge dig det. Men skall
det vara fri programvara så ger jag dig dessa fyra friheter. Du kan
alltså distribuera mitt program vidare mot betalning eller gratis om du
vill (under samma villkor). Du behöver inte be mig om tillåtelse eller
betala mig för att göra så. Är det GPL så får du dock inte göra det
under någon annan licens, utan du måste ge dem du distribuerar till
samma villkor som jag gav dig. Detta kallas Copyleft.

Inget tvingar varken dig eller mig att göra programvaran tillgänglig
gratis. Däremot får jag inte ta extra betalt av dig för källkoden, men
det är en annan sak.

> Jag vet förstås att man kan ta betalt för förpackningar, för utveckling av
> ny ej releasad funktionalitet, för underhåll, för konsulttjänster, för
> utbildning med mera, men det verkar som om man skall slippa betala för de
> fyra friheterna ovan, vilket väl kan beskrivas som att det är fritt att
> använda programvaran ?

Se ovan.

> [...]
> synonymer, starkt förknippade med FSF och deras olika licensformer."
>
> Jag tycker inte våra uppfattningar verkar vara så helt olika. Om Marcus lagt
> in "..avser [i huvudsak] samma programvara" och "[nästan] all programvara
> som är fri.." så hade jag hållit med helt. Jag tycker trots allt att det
> finns en skillnad. Jag tycker mig ofta se öppen källkod med knepiga
> licensformer på nätet. Det finns också en massa gratisprogram utan öppen
> källkod. Praktiskt sett kommer många att ha svårt att skilja detta från fri
> programvara om vi använder termen i namnet.

Jag menar så klart fri programvara enligt FSF och öppen källkod enligt
OSI. Inte missbruk av de olika namnen. Jag anser fortfarande att min
definition stämmer.

> Visst, "fri programvara" är nog termen vi bör ha med i diskussionen, inte
> fri källkod.

Där är vi helt överens.

  /Marcus

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))