[diskussion] Byta namn på föreningen

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Ons Juni 6 13:07:48 CEST 2007

On Wed, Jun 06, 2007 at 12:35:03PM +0200, Marcus Rejås wrote:

> Okej, du talar om filosofi. Läs mitt stycke överst i citeringen ovan.
> Där jag skriver samma sak som dig utan att gå in på detaljer. Det är
> citatet från RMS som du klistrade in som fick mig att tro att du
> fortfarande talade om programvara. Det citatet hade ju dock ingenting
> med det att göra eftersom det berörde kod som varken är fri programvara
> eller open source.

Det är faktiskt både och. Vilket rätt klart uttrycks.
Om man läser postningen, av rms i sin helhet.
När Fedora vill utvärderas av FSF. Som varandes Fri programvara och
vilka kriterierna är.

> Skall vi tala om filosofi så håller jag med om allt som står här:
>
> http://www.gnu.org/philosophy/open-source-misses-the-point.html
>
>   /Marcus

Har läst det också några varv :-)
Kort och gott. Så det jag vill ha sagt, är att även filosofiska,
etiska och ideologiska aspekter. Mycket väl, kan vara säljande faktorer i dag.
För mig personligen, representerar FSF / Gnu 'KRAV', medans OSI inte gör det.
Med den rent pragmatiska, inställning som de står för.

/Jens
--
Reinstalling the whole system because of a bug like
this is a bad idea.