[diskussion] Byta namn på föreningen ? ? ?

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Ons May 30 10:54:18 CEST 2007

On 05/30 09:21, "Anders S. Lindbäck" wrote:

> Det finns redan en föreninge som heter Dataföreningen och tar hand
> om alla OS - vi är en föreningen som är specifik för Linux och andra
> unixliknande system.

Det handlar inte om operativsystem överhuvudtaget. Dataföreningen
jobbar med IT-frågor i stort och Svenska Linuxföreningen jobbar med fri
och öppen programvara. Jag förstår inte var du får in operativsystem i
detta egentligen.

> Här har vi en uppgift för föreningen -
>
> Linux handlar inte om teknik. Linux handlar om valfrihet!

Linux är väldigt tekniskt (och smalt) tycker jag. Fri (och öppen om man
vill) programvara ger däremot (val)frihet.

> Det är någonting föreningen borde jobba för att inpränta i folk.
>
> I stället för att fatalistiskt ge upp namnet så borde föreningen
> försöka ändra folks inställning till namnet och samtidigt då till
> operativsystemet för att få fler att prova på och använda Linux.
>
> Om det är någonting som de flesta har hört talas om när det
> gäller fri och öppen programvara så är det namnet Linux.
>
> Går man till en person som inte jobbar inom IT och nämner
> GIMP så tror de att man förolämpar dem - nämner man Linux
> så har ofta många i alla fall hört namnet.

Då borde det väl snarare här föreningen har ett jobb att uträtta, eller?

Jag skulle vilja se ett namn som speglar syftet med föreningen utan att
blanda in ett produktnamn överhuvudtaget.

  /Marcus

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))