[diskussion] Byta namn på föreningen

anders anders.stromer at comhem.se
Tors May 31 11:27:57 CEST 2007

Daniel Stenberg skrev:

> Därför att det inte är sant?
>
> GNU-projektet gör många bra saker och väldigt mycket program, men mina
> Linux- system innehåller mycket mer än bara Linux + GNU... t.ex x.org,
> apache, OpenSSH, BIND, sendmail ...
Visst mitt LAN innehåller flera olika licenser inte enbart GPL eller derivat av.

Men tror att man ska se GNU ur ett mer historiskt perspektiv som har utvecklats mot

det som i dag är en blandning av flertalet olika mer eller mindre fria licensieringar.

För att ta de program du själv räknar upp så övergavs Xfree86 mer eller mindre pga att

X.org följer GPL bättre, Apache har förvisso en egen licens men den följer i stort även den GPL

(har för mej att dom uttryckt en önskan om att deras licens ska sträva åt GPL).

BIND använder en form av BSD-licens som i stort även den efter tjat av Stallman närmat sej GPL,

och Sendmail distribueras både som öppet och som ett slutet program.

I dag är väl endast Debian och Slackware dom som till största delen följer GNU men även dessa

börjar att innehålla program av andra licensieringar än GPL eller derivat, exempelvis dessa du

räknat upp.

/Anders