[diskussion] Byta namn på föreningen

Björn Sjöberg ibs at se.linux.org
Tors May 31 14:52:36 CEST 2007

On Thu, May 31, 2007 at 11:27:57AM +0200, anders wrote:
> [...]

För att vi inte specifikt är en GNU/Linux-förening och det är skälet
till att diskussionen om namnbyte dök upp från början, så vitt jag
förstår.

>  I dag är väl endast Debian och Slackware dom som till största delen
>  följer GNU men även dessa börjar att innehålla program av andra
>  licensieringar än GPL eller derivat, exempelvis dessa du räknat upp.

Jag förstår inte riktigt din poäng med detta. Det låter som att du vill
att föreningen ska stödja en specifik licens. Fri programvara är inte
lika med GPL. Många hävdar att BSD-licensen är friare. OpenBSD försöker
exempelvis att "rena" sitt OS från GPL.

Ska det bytas namn så tycker jag att det borde vara något mer generellt
som kan locka både GNU/Linux zealots och även de mer försiktiga
användarna av fri programvara.

Mvh,
Björn

--