[diskussion] Börjar bli dags för skolstart

David V. Wallin duzchip at gmail.com
Ons Aug 12 11:10:20 CEST 2009

Jag har under en längre tid funderat på Svenska Linuxförening, pratat med
folk om den och följt dess arbete. I detta mail kommer jag att vara väldigt
ärlig (inte elakt ärlig utan konstruktivt ärlig). Min förhoppning är att
detta mail tas på ett konstruktivt sätt också och inte som ett påhopp eller
angrepp.

Svenska Linuxförening existerar inte. På pappret så finns det en förening
och visst har ni en webbsida och någon webbserver men annat än det så finns
ju inte föreningen. Bara en sådan sak att Linuxportalen, en ideellt startad
webbsida, lyckas förena och aktivera svenska linuxanvändare så mycket mer än
den förening som bildades för just det syftet är förvånande.
Att bli inbjuden till Dreamhack och ställa upp räcker inte.
Att ha en webbsida med möjligheten för användare att registrera sig räcker
inte.
Att hålla på med några småprojekt i fint uppdelade grupper räcker inte.

Det saknas så otroligt mycket aktivitet i Svenska Linuxförening och detta i
sig gör att det kommer att bli otroligt svårt att attrahera nya medlemmar.
Svenska Linuxföreningen erbjuder i dagsläget ingenting som gör det
attraktivt, eller ens värt tiden, för någon att registrera sig och engagera
sig.

Nu har jag klagat en del ovan. Detta är, som jag började mailet med, inget
påhopp eller angrepp, varken mot föreningen eller någon enskild medlem. Det
är konstruktiv kritik och det är det därför att jag nedan tänker försöka
föreslå en hel del åtgärder för att nytända föreningen.

1, Föreningen måste själv uppsöka event så som Dreamhack. Uppsök aktivt
kontakten och verka för att synas. Det kan t.ex gälla på teknikmässan i
stockholm, internetdagarna, dreamhack och till och med olika jobb och
karriärs -inriktade mässor där man kan prata om vikten av att känna till
Linux i arbetslivet och fördelarna (och nackdelarna) där.
Skicka ut brev och mail och ring till arrangörer för sådana mässor. Skapa
aktivt möjligheterna.

2, Sök aktivt medlemmar. Här föreslår jag t.ex följande; Skicka ut ett brev
till varje klass i varje skola i landet som har något med IT att göra.
Erbjud medlemskap till alla elever i den klassen, på ett enkelt sätt.
Beskriv förening och vad föreningen har för drömmar och mål. Både här och i
punk 1 tänker säkert alla ni följande "men allt detta kostar pengar och var
får vi tag i dem". Jag vet att det finns en väldig massa företag och
organisationer som är villiga att ställa upp på olika sätt för att genomföra
projekt som dessa bara man är aktiv!

3, Fast samlingspunkt. Aktivitet kan inte bara ske i form av bloggar och en
nyhet i månaden. Man måste synas och höras för att finnas. Någon form av
träff i månaden är nästan ett måste. Behöver inte vara något avancerat.
Räcker med en fika någonstans eller en träff i parken eller vad som. Så
länge det sitter en styrelse, var och en hemma hos sig, som man aldrig sett
annat än på något foto från något möte så blir det ingen aktiv förening. Är
inte styrelsen aktiv så finns det inte en chans i .... ja ni vet .... att
medlemmarna kommer att vara aktiva. Whats the point kommer dom säkert fråga
sig.

4, Varför medlem? Vad är det som gör att någon tar sig tiden att registrera
sig som medlem? Vad vinner dom på det som gör skillnad mellan att vara
anonym besökare på sajten eller registrerad medlem? Att erbjuda en blog är
inget värt. Det finns miljoner ställen på nätet folk kan blogga om dom
känner för det. Erbjuda ett mailalias? Why? Vad ska dom med det till? Det
måste till sätt att göra det attraktivt att bli medlem. Det måste till något
som gör att varje besökare tänker "klart jag avsätter 10-20 minuter av mitt
liv till att fylla i formulären här. det är det värt.". Detta finns inte hos
Svenska Linuxföreningen idag. Idag kämpar ni med att få besökaren att tycka
det är värt det att ens besöka webbsidan. Skaffa sponsrade erbjudanden till
medlemmarna, rabatter, jobbmöjligheter från företag, osv osv osv.
Möjligheterna är oändliga bara det finns engagemang.

Här är fyra punkter med lite förslag. Det är inte detaljerat men drar upp de
stora problemen som föreningen har idag och eventuella lösningar. Jag
påpekar för tredje gången att jag ej skriver detta mailet som ett påhopp
eller angrepp på något sätt. Jag skriver det för att jag ser ett behov av
föreningen (om den utvecklas) och jag ser stora möjligheter med föreningen.
Tyvärr tror jag att föreningen är mer eller mindre helt död inom ett par år
om ingenting görs.

Givetvis så finns det ett litet behov till i föreningen. Det måste komma in
pengar i föreningen. Pengar som oavkortat går till medlemmarna i form av
aktiviteter, erbjudanden, aktiviteter och aktiviteter. Inte till betalning
av olika interna projekt som drivs av interna krafter som sen bara faller
mellan stolarna och skiter sig.

Hoppas jag får bra respons på detta mailet.

David V. Wallin
Sage Media Network
davidvwallin at sagemedianetwork.se
+46 (0)70 928 83 78