[diskussion] Börjar bli dags för skolstart

Anders Lindbäck anders.lindback at linuxbolaget.se
Ons Aug 12 13:47:31 CEST 2009

David V. Wallin skrev:

> 1, Föreningen måste själv uppsöka event så som Dreamhack. Uppsök aktivt
> kontakten och verka för att synas. Det kan t.ex gälla på teknikmässan i
> stockholm, internetdagarna, dreamhack och till och med olika jobb och
> karriärs -inriktade mässor där man kan prata om vikten av att känna till
> Linux i arbetslivet och fördelarna (och nackdelarna) där.
> Skicka ut brev och mail och ring till arrangörer för sådana mässor.
> Skapa aktivt möjligheterna.

Låter som en bra ide. Problemet är att ställa upp på en mässa är mycket
dyrt - du får räkna med 50 000 kr om man skall göra det rätt och betala
för mässyta/skaffa kläder för alla deltagare/fixa till mässplatsen osv.

Föreningen har i år en aggressiv budget på 10 000 kr och det räcker
tyvärr bara till Dreamhack, Software Freedom Day och FSCON som
motsvarar de tre arrangemang styrelsen budgeterat för i år.

Kan du fixa pengar för det så är det bra - annars kan det vänta tills
vi känner att föreningen är ekonomisk stabil nog för att delta på dyra
merknadsföringsaktiviter.

> 2, Sök aktivt medlemmar. Här föreslår jag t.ex följande; Skicka ut ett
> brev till varje klass i varje skola i landet som har något med IT att
> göra. Erbjud medlemskap till alla elever i den klassen, på ett enkelt
> sätt. Beskriv förening och vad föreningen har för drömmar och mål. Både
> här och i punk 1 tänker säkert alla ni följande "men allt detta kostar
> pengar och var får vi tag i dem". Jag vet att det finns en väldig massa
> företag och organisationer som är villiga att ställa upp på olika sätt
> för att genomföra projekt som dessa bara man är aktiv!

Det är ett bättre alternativ - kan du skicka ett projektförslag till
rejas at se.linux.org om som ett projekt inom INFO-gruppen så
kan du och de som vill hjälpa till skriva ihop brevet och ordna adresser
och skicka det till - när ni vet hur mycket det kostar att skicka ut dem
kan jag lova att se till att försöka få styrelsen godkänna pengar för
porto+kuvert+tryck av brev.

Skrev för några månader sedan ihop en kort lathund om hur enkelt det är
att starta ett projekt inom föreningen:

http://blogg.se.linux.org/styrelse/2009/05/27/dags-att-starta-ett-projekt/

Alla som känner att det finns något föreningen skulle behöva göra får
gärna ta initiativ till ett eget projekt eller gå med i något någon
annan startar.

> 3, Fast samlingspunkt. Aktivitet kan inte bara ske i form av bloggar och
> en nyhet i månaden. Man måste synas och höras för att finnas. Någon form
> av träff i månaden är nästan ett måste. Behöver inte vara något
> avancerat. Räcker med en fika någonstans eller en träff i parken eller
> vad som. Så länge det sitter en styrelse, var och en hemma hos sig, som
> man aldrig sett annat än på något foto från något möte så blir det ingen
> aktiv förening. Är inte styrelsen aktiv så finns det inte en chans i
> .... ja ni vet .... att medlemmarna kommer att vara aktiva. Whats the
> [...]

Det stora problemet är att föreningens medlemmar är utspridda över hela
landet.  Idag är det IRC-kanalen och epostlistorna som är tänkta som den
fasta samlingspunkten. Det är inget facebook direkt men det är vad
föreningen har idag - det finns även en grupp på linkedin för föreningen.

Kanske man kan anordna liknande grupper på andra communities ?
Någon medlem som är medlem på facebook eller annat ställe  som vill
ordna något där kan alltid föreslå det på denna epostlistna och se om
det finns fler där som är medlem i föreningen så kan ni ordna något där
för att koppla samman föreningen medlemmar och då kanske nå
nya potentiella medlemmar där ?

Lokala aktiviterer är inget som styrelsen direkt ägnar sig åt för det
ligger inte direkt på styrelsens bord. Snarare är det vår förhoppning
att de som vill ordna något lokalt gör det på eget initiativ och utan
att styrelsen ställer sig och skriker och tvingar folk att göra det.
Det ligger främst på INFO arbetsgruppens bord att ta initiativ
till träffar osv. (medlemskap i denna epostlistan är att se som
medlemskap i INFO-arbetsgruppen) så alla  ni som läser detta - det
här gäller dig!

Vi ser gärna att om det finns många intresserade av regelbudna träffar
på en ort så kan föreningen sätta upp lokala epostlistor så att de
enkelt kan nå de intresserade på den ort de sker för att anornda
träffar. LUGG-epostlistan för göteborg är ett exempel på en sådan -
tyvärr numera inaktiv.

Den enda fikaträff som anordnades under våren skedde på initiativ av
en styrelseledamot;  Roger fixade en träff i stockholm. Just nu jobbar
han med SFD 2009 i Stockholm men han kommer säker ordna fler fikaträffar
i Stockholm vid senare tidpunkt - ni som är med här i listan får gärna
ordna en på er egen ort.

> [...]
> blogga om dom känner för det. Erbjuda ett mailalias? Why? Vad ska dom
> med det till? Det måste till sätt att göra det attraktivt att bli
> medlem. Det måste till något som gör att varje besökare tänker "klart
> jag avsätter 10-20 minuter av mitt liv till att fylla i formulären här.
> det är det värt.". Detta finns inte hos Svenska Linuxföreningen idag.
> Idag kämpar ni med att få besökaren att tycka det är värt det att ens
> besöka webbsidan. Skaffa sponsrade erbjudanden till medlemmarna,
> rabatter, jobbmöjligheter från företag, osv osv osv. Möjligheterna är

Styrelsen ordnade rabatter på två tidningar under våren. Det var jag som
jobbade med det hela och slet för att fixa allt gällande dem.

För jobbkontanter finns jobb-epostlistan där hugande kan gå med och
skicka in CV och även tipsa om Linux-jobb.

Se även förfrågan jag skickade idag om vad vi kan göra för arbetslösa
IT-kunniga så de kan lära sig/jobba med FOSS. Målet med det är att
försöka skapa en kampanj för att få dem att lära sig mer/jobba med FOSS.
Tänken är att kanske fixa ett sorts jobb-paket för sysslolösa
IT-experter från Linuxföreningen.

Eftersom det inte är så många som besöker webbsidan dagligen så skickar
föreningen ut nyhetsbrev med det viktigaste ungefär en gång i kvartalet
för att hålla medlemmarna uppdaterade.

När det gäller andra saker så skall några i styrelsen träffa ett
studieförbund nästa vecka och skriva avtal om att ordna linuxkurser för
nybörjare till Linux. Kurser där det kommer att puffas för
Linuxföreningen. Så det görs definitivt saker för att nå ut till folk
och lära dem om föreningen och Linux.

Initiativet i denna tråden för att nå ut till studenter/lärare på
högskolor/universitet är även den tänkt som en start för en aktivitet
för att nå ännu fler målgrupper.

Så det finns initiativ, planer och aktiva projekt för att nå ut till
folk och ge mervärde i att vara medlem i föreningen.

Det hela handlar bara om att styrelsen är inte hela föreningen - fler
får gärna bli aktiva - ordna projekt - fixa fikaträffar på sin ort
eller deltaga i de projekt som andra medlemmar driver.

Anders Lindbäck