[diskussion] Microsoft sues TomTom over FAT patents

Jens Odsvall jens.odsvall at bonetmail.com
Sön Mars 15 01:48:42 CET 2009

On Sat, Mar 14, 2009 at 11:31:48PM +0100, Jonas Islander wrote:

> Jag tror inte syftet med Microsofts stämning är att sätta dit Linux. I
> amerikanska patentstrider är det vanligt att båda sidorna öser på med
> alla patent de kan hitta som har en avlägsen relevans. Det är som en
> styrkedemonstration - "Titta här hur många patent vi har som vi kan
> hävda att ni har inkräktat på - det är bäst att ni går med på våra
> villkor, annars kan vi hålla er i domstolen i flera år!"

Men de har inte tort på fötterna i och med Bilski, när det i princip gör
mjukvarupatent omöjliga.

> Det är oroande att Microsoft hävdar att de har patent på
> VFAT-formatet, men inte specifikt för Linux, utan för ALLA som
> försöker skriva drivrutiner för VFAT.

Den enskilt största aktören är Linux, därmed det största hotet. Det är
dessutom inte första gången, de agerar på ett sådant sätt. Har en hel
del refferenser, sedan de försökte senast.

Det bästa sättet att förfara, är att belysa frågan och synliggöra den.
Inte bara skrika högt, utan få fram material och fakta.
Fakta så här långt, tyder på att de försöker bli av med en besvärlig
komkurrent, genom att skrämma bort kunder och utvecklare.

Vänligen/Jens O.
--
"Vad göras skall är redan gjort.
I herredagsmän, resen icke så fort!"

`ENVÅLDSHERSKAREN'. Om Karl XI. Rådet förlorar sin makt. År 1680.

Registered User # 259689 http://counter.li.org
Fingerprint = 2761 B723 3049 4A23 89A5  1CE1 A2F3 9D96 885B 6FF5
<http://www.odsvall.se/jens.asc>