[diskussion] Microsoft sues TomTom over FAT patents

Jens Odsvall jens.odsvall at bonetmail.com
Sön Mars 15 14:47:06 CET 2009

On Sun, Mar 15, 2009 at 01:02:39PM +0100, Daniel Stenberg wrote:

> Och Tomtom är alltså "en besvärlig konkurrent" till Microsoft? Inom vilken
> marknad eller branch då menar du?
>
> Jag tror precis som flera andra att de hittat ett patent som Tomtom bryter
> mot, och då har de letat upp varenda ytterligare patent som de kan tänkas
> OCKSÅ bryta mot och slänger hela högen på Tomtom på en gång.
>
>  / daniel.haxx.se
---end quoted text---

Länkt till Mirosofts ansökan (pdf):
<http://www.odsvall.se/files/selinux/tomtomComplaint.pdf>

Det är inte första gången, senast var 2007.

"Microsoft kämpar mot "fria" programvaror"

<http://www.dn.se/kultur-noje/vem-ager-kunskap-1.564456>

November 22nd, 2005:

"The next Vienna Conclusion: So it WAS Microsoft that asked to delete
Free Software"

<http://blogs.fsfe.org/greve/?p=31>

"They describe the situation, quote the rapporteur of the panel, Ralf
Bendrath, that he was somewhat surprised to see the conclusions of the
expert panel modified, and concluded that since this was the only
substantial change it was very questionable."

Även om det inte finns, ett direkt uttalande från Microsoft, att så
skulle föreligga. Talar det antal gånger de försökt och vad som gjorts, för att så skulle *kunna
vara ett motiv*, bakom deras nuvarande iniativ och handlandet.

Harald Welte har ett antal gånger, läst TomToms kernelkod utan att finna
något anmärkningsvärt i implementeringen av FAT, eller någonting annat.

Det är också av vikt att diskussionen kommer igång, så att det kan bli
en öppen belysning av frågeställningen.
Microsoft är ett multinationellt företag, med extremt djupa fickor, vi
har enbart personella resurser. Av den anledningen, bör vi vara
förberedda, när frågorna kommer. För de kommer att komma och då behövs
det vettiga svar, med tort på fötterna.

Vänligen/Jens O.
--
"Vad göras skall är redan gjort.
I herredagsmän, resen icke så fort!"

`ENVÅLDSHERSKAREN'. Om Karl XI. Rådet förlorar sin makt. År 1680.

Registered User # 259689 http://counter.li.org
Fingerprint = 2761 B723 3049 4A23 89A5  1CE1 A2F3 9D96 885B 6FF5
<http://www.odsvall.se/jens.asc>