[diskussion] Microsoft sues TomTom over FAT patents

Daniel Stenberg daniel at haxx.se
Sön Mars 15 16:16:39 CET 2009

On Sun, 15 Mar 2009, Jens Odsvall wrote:

> Det är inte första gången, senast var 2007.
>
> "Microsoft kämpar mot "fria" programvaror"

Microsoft har inte stämt "Linux", de har stämt Tomtom. De har inte stämt de
som skrivit eller levererat VFAT-koden (copyright-ägare eller typ Linux
foundation) utan en pryl-leverantör som använder den.

Jag köper inte den stora konspirationsteorin att MS gör detta "mot fria
programvaror". Jag tror de gör det för att mota undan konkurrenter, för att
slåss för sina patent (vilket de är tvugna till ifall de vill ha kvar dem) och
att de i slutändan gör allt detta för att se till att maximera vinsten till
sina aktieägare.

Faktum är att man kan fundera över varför de inte stämt fler eller stämt
tidigare över detta VFAT-patent som ju som sagt alla VFAT-implementationer i
princip torde inträkta på. Åtminstone de som vill vara kompatibla med windows
etc.

--

  / daniel.haxx.se