[diskussion] Microsoft sues TomTom over FAT patents

Jens Odsvall jens.odsvall at bonetmail.com
Sön Mars 15 17:07:46 CET 2009

On Sun, Mar 15, 2009 at 04:16:39PM +0100, Daniel Stenberg wrote:

> Microsoft har inte stämt "Linux", de har stämt Tomtom. De har inte stämt de
> som skrivit eller levererat VFAT-koden (copyright-ägare eller typ Linux
> foundation) utan en pryl-leverantör som använder den.
>
> Jag köper inte den stora konspirationsteorin att MS gör detta "mot fria
> programvaror". Jag tror de gör det för att mota undan konkurrenter, för att
> slåss för sina patent (vilket de är tvugna till ifall de vill ha kvar dem)
> och att de i slutändan gör allt detta för att se till att maximera vinsten
> till sina aktieägare.

> [...]

---end quoted text---

MICROSOFT FILES NEW 337 COMPLAINT AGAINST TOMTOM REGARDING CERTAIN
PORTABLE NAVIGATION DEVICES
ITC 337 LAW BLOG:

<http://bit.ly/9SkVH>

TomTom använder sig av en linuximplementering, lagsöks av Microsoft för
patentintrång. Det är en försumbar skillnad, mellan det och att lagsöka
Linux direkt.
Det är dessutom för liknande affärsmetoder, Microsoft inte är välsedd
inom EU. När de använder sin dominerande ställning, för att motverka
konkurrens.
Det är ingen konspiration, utan rena fakta.

Det är mer effekterna av lagsökningen, som är det viktiga. Här är det
viktigt att TomTom, orkar stå emot.
Kommer det enbart en tystnad från communityn, blir det betydligt svårare
att hålla emot.
Att hålla tyst och vara passiv är inte en lösning, det är en
kontraproduktiv lösning.

Vänligen/Jens O.
--
"Vad göras skall är redan gjort.
I herredagsmän, resen icke så fort!"

`ENVÅLDSHERSKAREN'. Om Karl XI. Rådet förlorar sin makt. År 1680.

Registered User # 259689 http://counter.li.org
Fingerprint = 2761 B723 3049 4A23 89A5  1CE1 A2F3 9D96 885B 6FF5
<http://www.odsvall.se/jens.asc>